sestdiena, 2017. gada 18. februāris

Soļi, lai iepirkšanās internetā nesagādātu vilšanos

Kas ir vilšanās? Vilšanās ir maldīgu cerību un gaidītā nepiepildīšanās. Lai izvairītos no vilšanās iepērkoties, vispirms Tev pašam jāsaprot, ko Tu sagaidi no šī procesa. Ja Tavi mērķi ir reālistiski, tad puse darba jau padarīta.

Ko cilvēks vēlas, iepērkoties?

Viens pērk mantu, cits – apmierinājumu, ko šī manta sniedz, vēl cits – labās emocijas, kuras var saņemt, kādam savam biedram uzdāvinot pareizo dāvanu. Tomēr ne vienmēr cerības attaisnojas, jo tāds nu ir cerošo liktenis – ir pat izteiciens par cerību, kas muļķa mierinājums. Un tomēr tik bezcerīgi arī nav. Mēs varam paļauties uz zināmiem likumīgiem pamatojumiem, un, piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) ieteikumiem.

Vispirms ļoti rūpīgi jāizlasa līgums. Jāatbild uz vairākiem jautājumiem: vai interneta vietne nodrošina preču piegādi tikai uz Latviju vai arī piegādā uz jebkuru vietu Latvijas robežās? Piemēram, vai Īrijas interneta veikals nodrošina preču piegādi un tirdzniecību Latvijā. Vai tiek nodrošināta piegāde lielgabarīta precēm? Piemēram, veļasmašīnām, mēbelēm, ledusskapjiem. Kurš sedz preces sūtīšanas un (vai) piegādes izmaksas? Kāda ir pakalpojuma cena? Vai, ietverot arī piegādes maksu, konkrētais piedāvājums ir izdevīgs? Jāatceras, ka, veicot pasūtījumu, interneta veikala pienākums ir sniegt Tev pasūtījuma apstiprinājumu. Plaša PTAC palīdzība atrodama saitē.
Arī droša iepirkšanās internetā ir viens no laba iepirkšanās procesa iznākuma pamatnosacījumiem. To var izpildīt, reģistrējot savu karti drošiem pirkumiem internetā. Swedbank šādi pirkumi darbojas, pieslēdzot iepirkšanos internetā. Jānospiež poga "Reģistrēt" un jāizpilda norādījumi. Iespēju veikt pirkumus internetā katrai kartei jāpieslēdz atsevišķi.

Acīm redzamos gadījumos, kad prece neatbilst interneta veikalā uzrādītajiem parametriem, ļauts sūtīt pirkumu atpakaļ pārdevējam. To gan nevar darīt, ja lieta neiepatīkas personīgu iemeslu dēļ, toties prece, saskaņā ar pārdevēja sniegto informāciju, ir pilnīgā kārtībā.

Tātad, kādos gadījumos mēs varam atteikties no preces, kas ir iegādāta, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus pirkuma veikšanai? Kā informē Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, pirmais dokuments, uz ko jābalsta atteikuma tiesības, ir pārdevēja izsniegta veidlapa preces pārdošanas vai pasūtījuma izdarīšanas brīdī, kurā ir sniegts atteikuma tiesību apraksts. Ja tajā nav minēts cits atteikuma tiesību termiņš, klients preci var nodot atpakaļ četrpadsmit kalendāro dienu laikā no preces sūtījuma saņemšanas. Ja šāda dokumenta nav, pircējs var atteikties no preces viena gada laikā no tās saņemšanas dienas. Taču, izmantojot atteikuma tiesības, patērētājs ir atbildīgs par preces lietošanu, kas pārsniedz preces pārbaudes nolūkam paredzēto. Tas nozīmē, prece pirms sūtīšanas atpakaļ nedrīkst tikt izmēģināta vairāk, kā to būtu atļauts darīt, pērkot veikalā. Ir vesela virkne gadījumu, kad, slēdzot distances pirkuma līgumu, klients nevar izmantot atteikuma tiesības, ja vien nav vienojies ar pārdevēju savādāk.

Arī preces piegādes termiņa neievērošana dod tiesības atteikties no preces. Ja ir pagājušas vairāk nekā 30 dienas, kopš pārdevējs saņēmis preces pasūtījumu, pircējs pieprasa piegādi atbilstīgā papildus termiņā. Ja interneta veikals arī papildu termiņā preci nav piegādājis, tad pircējs var līgumu lauzt. Līguma laušanas gadījumā interneta veikala pienākums ir bez nepamatotas kavēšanās atmaksāt visas saskaņā ar līgumu samaksātās summas. Ja preces piegāde kavējas vairāk, kā 30 dienas, bet pircējs, kuram pirkums kaut kādu iemeslu sakarā kavēšanās dēļ kļūst bezvērtīgs, var atteikties no preces vispār (viņš drīkst preci nepieņemt), saņemot atpakaļ preces samaksu. To sauc par vienpusēju atkāpšanos no līguma.